Четири български болида, задвижвани с водородни горивни клетки и електрическа батерия, ще участват в международното състезание Shell Eco-marathon във Франция.
Две седмици преди старта отборите и болидите бяха представени на пистата край Калояново. Необичайното е, че колите са проектирани и изработени изцяло от студенти и ученици.
В еко-маратона отборите се стремят да изминат максимално разстояние с минимален разход на енергия:
"Тази инициатива ги учи на екипна работа, учи ги на творчество, на иновации – да вярват в бъдещето на алтернативните източници на енергия, защото автомобилите ще бъдат задвижвани от водородна горивна клетка и от електрическа батерия.“, заяви Камелия Славейкова - председател на съвета на директорите на "Шел България"
Ученическият болид от Чепеларе тежи само 28 килограма и има формата на капка за оптимална аеродинамика:
"В момента ние се борим за резултат 700 километра с един киловатчас енергия. Което приравнено за обикновените хора в пари – е да изминеш 700 километра с 20 стотинки!“, коментира Тодор Лазаров - капитан на отбора на Чепеларе.
Теглото на пилотите трябва да е малко над 50 килограма. Станимир Илчев трябва да свали още 3 за максимален пробег. Всичко е в името на рекорда.
"Вътре си под прекалено голямо напрежение, защото нямаш голяма видимост, не си в удобна форма...", сподели той.
Българските болиди развиват между 20 и 50 км/ч.