
Звездата на бразилеца Аертон Сена започва да блести ярко на 21 април 1985 г. Денят, в който той печели своето първо състезание във Формула 1. Тогава над Ещорил бушува страхотна буря от Атлантика, а пороят, който се лее би отложил всяко състезание днес. Но тогава времената във Формула 1 бяха други. Много по-сурови.
Затова още на старта личи, че колоната болиди е готова да се отправи някъде там, напред към всемирния потоп. Състезанието естествено е през деня, но всичко наоколо е притъмняло зловещо, има-няма само с видимост десетина метра.
За стартиращия за първи път в кариерата си от първата позиция Аертон Сена да Силва, това сякаш няма никакво значение, защото когато стартът е даден, той полита напред със своя черен Лотус Рено 97Т/V6/ и стартов номер 12.
От първия миг всички усещат, че този бразилец сякаш кара така, като че ли дъжд не вали. Усещат, че ще бъдат свидетели на нещо невиждано досега по време на започналата вече надпреварата за Голямата награда на Португалия. Просто си личи, че никой друг, освен Сена, не може да кара така при тези условия на пистата.
Един по един конкурентите на 25-годишния бразилец започват да се давят и отпадат от състезанието. Между тях е световният шампион Ален Прост, Нелсон Пикет и Кеке Росберг. Само 9 от първоначално стартиралите 26 пилоти ще видят как се размахва флагчето на финала. А вторият финиширал в състезанието Микеле Алборето ще изостане от победителя на повече от една минута. Само той няма да бъде затворен с една обиколка от Сена.
Всички останали довлякли се до финала имат обаче такава съдба. Някои от тях са изпреварени с повече от една обиколка, дори и считаният тогава за специалист в дъждовни условия британец Найджъл Менсъл, е видял бразилеца два пъти да прелита покрай него. Ако въобще може да го види в леещия се потоп.
Така на този ден след 67 обиколки, в 17-ото състезание от неговата кариера, се ражда прякорът MAGIC SENA. Излишно е да добавяме, че той записва и най-бързата обиколка в състезанието. Светът на Формула1 е в краката му след тази победа при която Сена води от първия до последния миг. Не са малко специалистите, които и до ден днешен смятат, че това е най-великото шофиране в историята на този спорт, защото организаторите на състезанието са засипани от критики след него с аргумента, че условията на пистата са били опасни за живота на пилотите. Отпадналият заради повреда на двигателя трикратен световен шампион - австриецът Ники Лауда, заявява, че е било истинска лудост да се дава старт на това състезание. Днес това не може да се случи. Но времената във Формула 1 тогава бяха други. Когато стартът на едно състезание беше даван, не се знаеше дали всички стартирали ще оцелеят до финала.
Бащата на Аертон е бесен на сина си, след всичко което е видял и го критикува жестокo за рисковия му стил на каране. "Не е необходимо на мокрото да имаш една минута аванс", крещи той. Отговорът на Аертон е смразяващ: "Трябвaше да карам толкова бързо, иначе губя концентрация!"
А това, че не обича да намалява скоростта, за да не губи концентрацията си, Сена го демонстрира по дразнещ за околните начин и през 1988 г. Тогава той води убедително в поредно състезание и чува нареждането да намали темпото и да кара на сигурно. Няма обаче намерение да го прави и след няколко завоя чупи мантинелите край пистата и отпада.
След първия си успех в Ещорил през 1985 г. Сена печели още 40 състезания, 12 от които са на мокра или частично мокра писта. Става три пъти световен шампион преди да намери смъртта си на 1 май 1994 г. на пистата в Имола по време на Голямата награда на Сан Марино. И да остане завинаги на 34 години, там в завоя Тамбурело... Неговият колега и приятел Герхард Бергер казва: "В този ден сякаш слънцето се срина от небето".
Състезанието и тренировките за Голямата награда на Имола през 1994 г. пишат едни от най черните страници в историята на Ф1. Само ден преди смъртта на Сена, в квалификацията загива австриецът Роланд Ратценбергер.
Цяла Бразилия е в шок. Президентът Итамар Франко обявява тридневен траур с страната. Около три милиона души се стичат на поклонението по улиците на Сао Пауло. Съдбата отнема на спортния свят геният, магьосникът на пистата - Аертон Сена.
Три световни титли (1988, 1990 и 1991 г.), 41 победи, 80 подиума, 65 полпозишъни, 19 най-бързи обиколки... Само цифри в разбитите сърца на милиони фенове.
Последвайте btvsport.bg за още новини във VIBER
Още видео и снимки от btvsport.bg и в INSTAGRAM
Още горещи теми от от btvsport.bg и във FACEBOOK