на живо

Ценков и Маринов по „Пътя на коприната” и през 2016

Silk Way Rally 2016: 15 дни и почти 11000 км в Русия, Казахстан и Китай

След двегодишно прекъсване рали-рейд маратонът Silk Way Rally се завръща на световната оф-роуд сцена! И което е още по-интересно – в състезанието отново ще има българско участие, в лицето на екипажа Петър Ценков и Иван Маринов с Opel Antara RR T1.

Завръщането на уникалната надпревара бе обявено още миналата година. Още тогава стана ясно, че "Пътят на коприната" хвърля директно ръкавицата на „Дакар” с новия си формат – 15 състезателни дни и в трансконтинентален режим, с трасе от Москва до Пекин.

Шестото издание на Silk Way Rally ще стартира на 8 юли 2016 от Червения площад в Москва. След 15 състезателни дни и тежки 11 750 километра трасе, от които планирани над 4000 км специални етапи, през Русия, Казахстан и Китай, участниците ще финишират в китайската столица на 24 юли 2016 г. Трасето ще се опита да следва древния маршрут по Пътя на коприната, а участниците ще видят нови и непознати до момента отсечки. Планираният почивен ден е на 15 юли в старата столица на Казахстан – Алмати.

Точно 100 автомобила и 24 камиона ще застанат на старта на Червения площад в Москва. Освен Ценков и Маринов, на старта на Silk Way Rally 2016 ще застанат много от големите имена в света на рали-рейда като пилотите на Peugeot Стефан Петерханзел (победител от последния „Дакар”), Себастиан Льоб и Сирил Депре; звездите на Mini Язид Ал Раджи и Хари Хънт, победителят от Balkan Offroad Rallye Раз Хайман, опитния унгарец Балаж Жалай и куп силни руски и китайски пилоти. Малко по-спокойна ще е ситуацията при камионите, където в отсъствието на Iveco като едноличен лидер се очертава тимът на Камаз с 4 машини. Освен добре познатите пилоти Айрат Мардеев, Антон Шибалов и Дмитри Сотников, пилот на руски камион ще е и китаецът Ху Хонгнинг. Освен тях, свои машини на старта пускат МАЗ, Tatra и Hino.

Петър Ценков и Иван Маринов са двукратни участници в евро-азиатската надпревара. Българите дебютираха в Silk Way през 2012, с първата версия на Opel Antara с по-маломощния 3,2-литров двигател. При дебюта си нашите момчета се класираха на 23-то място, а по-големия си подвиг сътвориха година по-късно. Тогава двамата, вече с по-мощната машина, с която участваха и в рали „Дакар”, успяха да стигнат до историческото 10-място на финала в Русия, нареждайки се в световния елит на частните рали-рейд отбори.

Екипът на Rallyraid.bg вече е готов за 15-дневния маратон. Автомобилът е минал пълна ревизия, като се направени и някои подобрения, които да помогнат за преодоляването на тежкото трасе. Според думите на механиците – 90% от автомобила  са чисто нови, може би само рамата им е оригиналната. Двигателят също е нов, V8 на Corvette. Друга интересна иновация е поставянето на климатична система, която далеч не е лигава прищявка на екипажа. Климатикът се оказва жизненоважно средство за оцеляване в огромните жеги на степите и пустините в Азия, тъй като маршрутът на ралито прекосява най-големите дюни на света в Гоби.

Организационният екип на Silk Way Rally 2016 е истински "петзвезден отбор". Директор на организацията е легендарният "цар на пустинята" Владимир Чагин - 7-кратен победител в рали "Дакар" и рекордьор по етапни победи в класа на камионите. Негов заместник е Фредерик Лекиан, който е изпълнявал същата длъжност и в "Дакар". Спортен съветник и отговорник за комуникациите със състезателите е не кой да е, а легендарният френски скиор и победител в "Дакар" през 2006 година Люк Алфон.

Бълтарският екипаж е направил тестове на подготвената си машина миналата седмица, изкачвайки връх Мургаш. Колата се е държала добре и дава надежди, че ще се справи успешно до финала на площад Тянанмън в Пекин на 14 юли.

Огромна работа е свършена и по асистиращия камион, който е основно ревизиран и ще трябва да измине дори по-голям километраж от състезателния автомобил. Трудното в тазгодишното издание на „Пътя на коприната” е, че всяка вечер бивакът ще е на различно място, което означава изключително трудна логистика и напрегнати часове работа за механиците. Благодарение на увеличения резервоар за вода – 500л, нашите ще разчитат на известна автономия. Петър Ценков и Иван Маринов ще се състезават с №26.