Поредното Общо събрание на Българската Федерация по Автомобилен Спорт (БФАС) премина на 11.02.2017 г. От регистрираните 77 Автомобилни Спортни Клуба (АСК) в уговореното време се появиха 30. Останалите не пожелаха да си развалят почивката през уикенда с решения за бъднините на този изстрадал у нас спорт. 30 от 77 е темата за размисъл №1.
Спазвайки устава си, с час закъснение, присъстващите изслушаха Доклада за свършеното през 2016, придружен от финансов отчет за разходваните средства и гласуваха точка по точка промените в проекто-устава. Гласуваха и бюджета за 2017 г. Похвален е фактът, че документите бяха публикувани на страницата на БФАС за предварителна информация. Къде фактологично, къде емоционално – поставиха се и доста въпроси:
- Ясно видимо бе, че отчетът е писан от председателя на УС, без активното участие на отговорниците по различните дисциплини, които са членовете на УС. Защо и докога председателят ще продължава да „опъва каиша” (почти) сам?
- Проектът за устав бе разширен спрямо последните изисквания на FIA, без съобразяване с българската действителност, само и само да отговаря на световните предписания. Затова и почти половината от предлаганите промени не минаха при гласуването. Кому бе нужно? Нали имаше специално създадена комисия, която да прецизира проекто-устава, явно само преводът на международните документи не стига.
- Явно видимо бе притеснението на някои от организаторите на големите ни състезания, че с този бюджет за 2017 г. и пълната липса на субсидиране от страна на МФВС успешното провеждане на проявите е под въпрос. Набирането на средства си остава ахилесовата пета за всички – клубове, състезатели и организатори, а предвид неособено високия имидж на автомобилизма в семейството на останалите спортове е нужна активна работа за популяризирането му сред подрастващите и за връщането на феновете покрай трасетата. Повече от прекрасно е, че Председателят на FIA Жан Тод лично ще посети страната ни на 6 юли 2017 г., за да получи званието Доктор Хонорис Кауза на НСА във връзка с отбелязването на 60-та годишнина на сектор „Авто-мото” в Спортната академия. Но кои са другите мероприятия, с които ще отбележим важната годишнина на училището, от което са тръгнали повечето от българските състезатели или ще оставим само медиите да се порадват на посещението на Тод и да го мернат в новините? Нито дума за това, а само нова тема за размисъл. И огромен повод най-после да се създаде Медийна комисия към БФАС.
- Впечатляващ факт бе декларираната интензивна международна дейност на председателя и заместника му, многобройните пътувания на конгреси и срещи на спортния автомобилен елит от балкански и европейски страни. Всички те на лични разноски! Последното едва ли заслужава удивителния знак, предвид факта, че са влезли в УС „на полза роду”, но го отбелязвам, за да не остане някой с грешно впечатление за задгранични екскурзии на ръководството. Адмирации за положения труд и потвърденото участие на България със събития на международно ниво! Дори някои от проектите да са обвързани с личен и бизнес-интерес – те работят и за международния имидж на страната ни сред автомобилните среди. А ако има повече от един желаещ клуб да организира дадено състезание на територията на България – няма лошо, напротив – конкурсното начало е добра предпоставка за отличното им провеждане. Вече имаме подобен пример в Шампионата на планинско изкачване.
Все пак остана усещането за известно задкулисие при определяне имената на нашите представители в три комисии на FIA, както и на десетимата кандидатствали за международен лиценз като наблюдатели, спортни комисари, спортни директори и технически лица, чиито имена Общото събрание научи след изрично настояване. Защо? Не поставям под въпрос качествата на тези активисти на автомобилния ни спорт, но нали трябваше имената им да бъдат обмислени и преценени поне в съответните комисии и гласувани от УС?! Колебливите твърдения, че това все пак е станало, бяха разбити от недоволството на присъстващите на Общото събрание и липсата на потвърждение от самите членове на УС. Както и от факта, че не е публикуван официален протокол от заседание на УС по темата. Нали всичко трябва да е кристално-ясно? А и това са хората, които ще са лицата на българския автомобилен спорт по международните терени...Още една тема за размисъл.
- И накрая, но не на последно място – за отношението на автомобилната ни спортна власт към един от нейните представители точно на международната спортна сцена. Казусът със „самопредлагането” на Стоян Радев за златен лиценз към FIA и последвалия скандал с притежателя на спортните права за България СБА. Приетото без съответното (и задължително според мен) разследване твърдение, че Радев е „прескочил” институциите с желание да получи международен пост и последвалото светкавично дисквалифициране на този заслужил през годините състезател и деятел е огромен скандал, невиждан в друга страна-член на FIA. Обяснението на Председателя на УС бе, че ако Радев иска да изчисти името си – да проведе лично разследване и да докаже, че не е писал писмо до Международната федерация, подправяйки подписа на Управителя на СБА. Нормално е заинтересованият да направи всичко, за да се изясни истината. Но да не забравяме, че и името на СБА, респективно и БФАС, е точно толкова замесено в скандала пред FIA, колкото и името на конкретния човек, така че разследването трябва да върви и по трите линии, а не е само проблем на индивида. Който между впрочем е готов да седне и на детектора на лъжата, за да изчисти името си. Дали ще го направят и останалите замесени в скандала? Защо се стигна до там? „Няма човек – няма проблем”... ами ако утре се случи с друг - пак ли няма да се борим за истината и първосигнално-скорострелно ще го „отлюспим”? Така изчистихме ли табелата на БФАС пред международната федерация? Нова тема за разсъждения...
Ето защо след поредното Общо събрание на БФАС остават смесени чувства. Радостта, че работата започва да се върши както трябва, бе леко помрачена от няколкото теми за размисъл от по-горе... А и около Правилника за провеждане на автомобилни състезания (май) има неясноти – кой от УС го е подписал и колко се въздържаха, дали са двама или трима. За това времето не стигна. А без Правилник – накъде?!
Сезон 2017 в автомобилния ни спорт започва... в размисъл.