Роберт Кубица направи впечатляващо завръщане във Формула 1. В сряда с болид на "Рено" полякът даде четвърто време в тестовете на "Хунгароринг" и напомни за най-добрите си години в спорта.
Двудневните изпитания в Унгария се проведоха непосредствено след състезанието миналия уикенд, спечелено от Себастиан Фетел с "Ферари".
С изключение на "Ферари" и "Торо Росо", всички останали отбори дадоха шанс на резервни и тест пилоти, както и на млади таланти да изпробват болидите.
А голямата новина на деня бе именно завръщането на Роберт Кубица, който от 2011 г. не се беше качвал на болид от Формула 1. В началото на годината полякът седна зад волана на стара кола на "Рено", но на "Хунгароринг" имаше възможност да види отблизо състезателните машини за сезон 2017.
Кубица завъртя общо 142 обиколки, а най-доброто му постижение беше 1:18.572 минути. Макар че изостана с близо секунда и половина от Фетел, пилотът на "Рено" даде много по-добър резултат от състезателите на "Торо Росо" – Карлос Сайнц и Данийл Квят.
"Прекалено е рано да се говори каква ще бъде следващата ми стъпка. Засега дължа огромна благодарност на всички в "Рено", че ми дадоха тази възможност", каза развълнуваният Кубица след тестовете.
В последните седмици усилено се говори, че 32-годишният поляк ще замени Джолиън Палмър, който се представя слабо през сезона.
Преди шест години и половина Кубица бе приет в болница в Италия с опасност за живота. Той едва се възстановява след ужасна катастрофа в рали състезание, при която получава множество фрактури по тялото, а най-засегнати са дясното му рамо и ръка.
Движенията на дясната му ръка все още са ограничени. Въпреки това той успя да пилотира болид от Формула 1, макар че две години след катастрофата бе твърдо убеден, че завръщането му на пистата е "почти невъзможно".
Когато се преобръща с колата през февруари 2011 г. той е на няколко седмици от стартирането на петия си пълен сезон във Формула 1, а мнозина го определят за един от големите таланти на своето поколение.
По онова време той участва в рали състезания, защото наистина се наслаждава на карането. Освен това вярва, че тези надпревари ще го направят по-добър пилот за Формула 1.
Цял час медицинските екипи се опитват да го измъкнат от разбитата кола. Първата операция, която му правят, продължава седем дълги часа. След нея Кубица е подложен на още 17 интервенции.
"Осъзнавах, че се боря за живота си. Хората се концентрират предимно върху рамото ми, защото то най-силно ограничава действията ми. Истината е, че имах сериозни наранявания по цялото си тяло - от стъпалото до рамото на дясната си ръка. Имах много фрактури, затова възстановяването ми отне повече време", разказва Кубица.
"Първите два месеца бяха наистина тежки. Извадих късмет, че съм спортист и карам във Формула 1. Може би затова ръката ми все още е на мястото си", добавя той.
18 месеца след тежката катастрофа полякът отново е зад волана на рали автомобил, печелейки първото си състезание.
До 2013 г. ръката на Кубица е достатъчно възстановена и той започва опити в симулатора с болид на "Мерцедес". Оказва се, че не може да върти достатъчно китката си и затова решава да не се състезава повече във Формула 1.
Обръща се към ралито. Три сезона се надпреварва с най-добрите в световния шампионат.
Кубица печели само едно състезание в кариера си във Формула 1 - Гран при на Канада през 2008 г. Тогава защо се вдига толкова шум около евентуалното му завръщане? Просто е - ако човек с толкова ограничени движения на едната ръка може бъде конкурент на най-добрите след повече от шест години извън пистите, то това вероятно ще бъде едно от най-великите завръщания в историята на спорта.
32-годишният поляк накара феновете на автомобилните спортове да притаят дъх в очакване на нещо голямо, а конкурентите на Кубица вече го засипват с похвали.
"Роберт е сред най-бързите пилоти, с които съм се състезавал" - категоричен е световният шампион Люис Хамилтън - "Той е един от най-добрите".
"Не знам какво ще се случи и дали изобщо ще се завърна. Много хора биха се зарадвали, защото е една хубава история. Като фен, ако видя някой отново да кара във Формула 1 след шест години извън пистата, бих бил повече от впечатлен. Но в края на деня аз съм този, който рискува всичко. Не искам просто да се завърна, а да бъда сериозен съперник на най-добрите. Трябва да съм сигурен, че съм готов. Едва тогава ще преосмисля оттеглянето си", категоричен е Кубица.
"Тези, които ме познават, са наясно, че щом съм стигнал дотук значи съм способен да карам отново сред най-добрите. Ако трябва да бъда честен аз не се състезавам, а само тествам болида. Но последните три месеца са най-щастливите в живота ми", добавя Кубица.