В продължение на четири поредни седмици ще ви представим бизнес моделите на някои от най-големите западноевропейски клубове, до които bTV се докосна от първо лице. Как монетизират успехите си на терена и как печелят пари извън него? И как изглежда бъдещето на футбола през тяхната призма? Започваме с двата холандски гранда “Фейенорд” и “Аякс”.
Неизменен дом на “Фейенорд” от 1937 г., стадион “Де Кайп” често попада в класацията на десетте най-шумни футболни съоръжения в света. Арената е същински храм за феновете в Ротердам, част от които плащат по 5500 евро за сезонен ВИП билет, за да се докоснат до уникалната атмосфера.
В стремежа си да се конкурират със своя голям съперник “Аякс” обаче от “Фейенорд” планират да напуснат “Де Кайп” и да се преместят на нов стадион, който трябва да бъде готов до 2022 г. и ще струва 365 млн. евро. За да финансират част от проекта, ротердамци ще последват примера на “Арсенал” и неговия предишен дом “Хайбъри”, който днес е превърнат в суперлуксозен жилищен комплекс в Лондон.
На мястото на “Де Кайп” ще се издигнат над 100 апартамента, търговски център и спортна база. Супермодерният му наследник пък ще е с капацитет от 63 000 места, което ще позволи на “Фейенорд” да получи най-високата категория от УЕФА – пет звезди, и да кандидатства за домакинство на финал в Шампионската лига.
Настоящият стадион на действащия холандски първенец е за 51 хил. зрители, като 35 хил. от тях са притежатели на абонаментни карти. Новата арена ще гарантира продажбата на 45 хил. сезонни билета за огромна радост на местната публика. Защото в Ротердам връзката между фенове и клуб е издигната в култ.
Бившият тим на Андрей Желязков е изтеглил от употреба №12 в чест на своята публика, която е 12-ият играч. А ненавистта към “Аякс” се усеща на всеки ъгъл. Дори гидът на “Де Кайп” отказва да назове амстердамските врагове по име. Нарича ги “020” – по телефонния код на холандската столица...
За разлика от Ротердам, където на стадионите се гледа само като на футболни съоръжения, “Аякс” се гордее с мултифункционалната си арена, която от миналата година се нарича вече “Йохан Кройф”. И макар този сезон да отчита спад на приходите с 20% заради ранното си отпадане от евротурнирите, клубът се опитва да компенсира с редица бизнес инициативи. Така например в седмиците, в които няма мачове, арената се превръща в конгресен център, приветстващ над 25 хил. души. Сред останалите инициативи са организиране на e-sports турнири, последният от които привлича 5 хил. посетители, както и гигантско... караоке парти.
Любопитното е, че една компания може да стане спонсор на футболния клуб, а конкурентна фирма да подпише рекламен договор със стадиона. В случая арената си партнира с “Кока-Кола”, докато тимът получава пари от “Пепси”. Според предварителната уговорка логата на компаниите, които наливат пари в “Аякс”, трябва да са в близост до терена, докато спонсорите на съоръжението са на трибуните. В холандската столица фокусът е върху иновации във всичките им форми.
Отскоро клубът си партнира с общината на Амстердам за разработването на мобилно приложение, което да помага на феновете да избягват задръствания, като им осигурява по-ненатоварени маршрути до стадиона преди мачове или концерти. На покрива на стадиона пък има 4 200 слънчеви панела, които генерират екологично чиста енергия.
Колкото до дербито с “Фейенорд”, то от години се провежда без гостуващи фенове заради сблъсъците между двете агитки. Тъй като се води мач с висок риск, полицията по принцип не позволява продажбата на бира на “Йохан Кройф Арена”. Въпреки липсата на публика от Ротердам органите на реда изчакват да мине първото полувреме, преди да дадат благоволението си на почивката бирата да потече от кранчетата на трибуните...