Може да е само игра, но за Методи Шуманов това е най-великата игра. Авторът пише за футбол, football и fußball, включително и по страниците на „Гардиън”, FourFourTwo и 11Freunde. Тази година е част от магистърската програма „Спортен маркетинг” към университета на „Реал” Мадрид, даваща ексклузивен достъп до кухнята на един от най-богатите клубове в света...
Индианци срещу викинги. Така е известно още дербито на Мадрид между „Атлетико” и „Реал”, заради което цяла Испания, а заедно с нея и половин футболна Европа ще затаи дъх тази събота.
Наричани „индианци” заради факта, че са се установили край река Мансанарес, където се издига вече бившият им стадион „Висенте Калдерон”, „Атлетико” винаги са били възприемани като отбора на работническата класа в града. „Реал” от своя страна са „викингите”, които имат неутолимата жажда да покоряват нови футболни територии. Клубът на блясъка и местния елит.
За първи път в историята обаче ролите са разменени. Днес „Реал” има за какво да завижда на своите съседи, които вече съвсем не са отборът от „бариото” (от исп. - квартала). А причината за разбиването на статуквото се нарича „Уанда Метрополитано”, новият стадион на „Атлети”, който в събота ще приеме първото си дерби...
„За да продължим да се развиваме като клуб, бяхме длъжни да предприемем тази стъпка – така започва изпълнителният директор на тима Мигел Анхел Хил Марин презентацията си като гост-лектор на футболния семинар World Football Summit в Мадрид. - Инвестирахме над 300 млн. евро в стадиона и според плановете ни той трябва да се изплати за 6 години.”
От клуба се надяват да получат поне 150 млн. евро от продажбата на земята, върху която все още се намира бившият им дом „Висенте Калдерон”. На негово място ще бъдат построени луксозни жилищни и бизнес сгради. Отделно, „дюшекчиите” ще получават по 10 млн. евро на сезон от 10-годишната спонсорска сделка за името на стадиона, сключена с китайския консорциум за недвижими имоти „Уанда Груп”. През 2015 г. азиатската компания се сдоби с 20% от акциите на „Атлетико” срещу 45 млн. евро. Близо половината от парите за изграждане на новата арена – около 160 млн. евро – са отпуснати като заем от една от банките на мексиканския мултимилиардер Карлос Слим.
Още преди да отвори врати съоръжението, истерията сред феновете на тима достига нечувани размери. „Интересът към сезонните билети беше огромен – споделя Хил Марин. - Капацитът на стадиона е около 67 хил. места, а в момента 56 хил. от тях са заети от притежатели на абонаментни карти. В последния ни сезон на „Калдерон”, който побира 54 хил. души, продадохме 48 хил. сезонни билета.”
Като жест към публиката си клубът намалява цената на най-евтината категория пропуски с 23%, за да ги направи максимално достъпни, и така те струват 250 евро.
Знаейки колко са привързани феновете към старата арена, ръководството на „Атлетико” прави всичко възможно преходът към новия дом да бъде възможно най-комфортен. Така например, още преди „Уанда Метрополитано” да е завършен, от клуба канят привържениците си с абонаментни карти на специални 3D презентации. На тях феновете правят виртуална обиколка на стадиона, позволяваща им да видят ъгъла, от който ще наблюдават мачовете.
За да запазят клубната си идентичност и да създадат усещане за приемственост, от „Атлетико” дори използват идентичен шрифт на табелите като този, с който са изработени надписите на най-стария им стадион „Метрополитано”. На него тимът играе домакинските си срещи, преди да се пренесе на „Калдерон” през 1966 г. Не е случаен фактът, че името на първото съоръжение е част от това на новата супермодерна арена. За „Атлетико” това име е мостът между легендарното минало и бляскавото бъдеще.
А „Уанда Метрополитано” наистина е стадион от следващо поколение. Той е първият в света, чиято електрическа мрежа е изградена изцяло с LED технология. ВИП ложата пък разполага със... 7000 места. Неслучайно, „Уанда” ще приеме финала в Шампионската лига през 2019 г. Още един факт, на който съседите от „Реал” могат само да завиждат. Те от своя страна се надяват реконструкцията на „Бернабеу”, оценявана на 400 млн. евро, да започне възможно най-скоро.