на живо

Виртуална РЕАЛност: Бъдещето вече е на „Бернабеу”

Мачът с „Ейбар” бе исторически... от рекламна гледна точка

Може да е само игра, но за Методи Шуманов това е най-великата игра. Авторът пише за футбол, football и fußball, включително и по страниците на „Гардиън”, FourFourTwo и 11Freunde. Тази година е част от магистърската програма „Спортен маркетинг” към университета на „Реал” Мадрид, даваща ексклузивен достъп до кухнята на един от най-богатите клубове в света...

 

В неделя вечер „Реал” Мадрид победи „Eйбар” с 3:0 в мач без особена футболна стойност. Мач, който обаче може да се окаже началото на дигитална революция във футбола, променяща тотално досегашното статукво.

Защото в тази среща „Реал” стана един от първите клубове, използвали виртуални рекламни пана на стадиона си. С други думи – зрителите на „Сантяго Бернабеу” виждаха емблемите и слоганите на едни компании, докато част от тези, наблюдавали сблъсъка по телевизията, получаваха картина с имената на съвсем различни брандове.

Софтуерът, който позволява поставянето на виртуални банери върху реалните такива, е дело на швейцарска компания. След като купува продукта, „Реал” започва да прави технически тестове във всеки един от домакинските си мачове през този сезон. Два месеца след началото на кампанията в Ла Лига несъвършенствата са изчистени и новата дигитална реалност вече е факт...

Този проект дава на европейския шампион две огромни предимства пред конкуренцията. Първо, възможността да включи повече реклами в рамките на една своя среща на „Бернабеу”, а оттам – да увеличи приходите си. Само от спонсорски договори „Реал” получава по 160 млн. евро на година, и то без да броим постъпленията от новия 10-годишен контракт с „Адидас” за екипировка на обща стойност 1 млрд. евро. Второто преимущество на виртуалните пана е възможността за сегментиране на пазарите и увеличаване ефективността на рекламните кампании.

Така например, докато на стадиона се изписва името на, да речем, германска автомобилна компания, телевизионните зрители в Близкия изток ще видят надпис на водещ телекомуникационен оператор на арабския пазар. По този начин и спонсорите ще знаят, че се рекламират пред най-подходящата аудитория.

Искаме или не, виртуалната реалност вече е част от футбола. През тази година „Манчестър Сити” предложи на феновете си възможността да наблюдават домакински мачове в 3D формат. А дигитализацията на играта няма как да мине и без помощта на социалните мрежи. „Реал” вече си партнира с „Фейсбук”, където Кралския клуб има над 105 млн. последователи, за серия от ексклузивни видеа от кухнята на испанския шампион.

“Ювентус” пък съвсем наскоро сключи договор с американската платформа за платено видеосъдържание „Нетфликс”, която ще заснеме документална поредица за гранда от Торино. Следващата подобна сделка се очаква да бъде между „Манчестър Сити” и „Амазон”...

Добре дошли в бъдещето. То вече е тук.