В продължение на четири поредни седмици ще ви представим бизнес моделите на някои от най-големите западноевропейски клубове, до които bTV се докосна от първо лице. Как монетизират успехите си на терена и как печелят пари извън него? И как изглежда бъдещето на футбола през тяхната призма? Днес ви отвеждаме на гости на “Шалке 04”.
Макар и по негативен повод, 2018-а ще остане завинаги в историята на областта Рур, някогашното сърце на индустриална Германия. През тази година се очаква да затвори и последната от 300-те мини в района, които започват да се експлоатират за първи път през далечната 1850 г. Близо 170 г. по-късно от един от основните двигатели на немската икономика няма и помен. А нивото на безработица в региона надхвърля 10%, което го прави два пъти по-високо от средното за страната.
Именно тежката икономическа обстановка кара ръководството на “Шалке 04” – клуба, базиран в миньорския център Гелзенкирхен, да поддържа едни от най-ниските цени на билети в Бундеслигата. Най-евтините от тях струват по 13 евро, което прави мачовете на “кралскосините” достъпни за всички фенове. Разбира се, помислено е и за свръхбогатите привърженици – за тях са 50-те корпоративни ВИП ложи с изглед към терена, които побират 15 души и чийто наем струва по 120 хил. евро на сезон. Те са на разположение на своите собственици 365 дни в годината.
Но в “Шалке 04” се гордеят особено много с местната работническа общност, която представлява и основна част от фенбазата на тима. За да подчертае историческата си връзка с въгледобива в района, през 2014 г. клубът трансформира тунела на стадион “Фелтинс Арена” в мина.
Слоганът на тима пък е Ich lebe dich – игра на думи, която вместо “Аз те обичам” означава “Аз те живея”. А привържениците от своя страна държат да останат неразривно свързани със своя любим отбор и в отвъдното. Защото на стадиона в Гелзенкирхен има параклис, в който се провеждат сватби, погребения и кръщенета, докато клубният свещеник изрича молитвата “Шалке Наш”...
Стадионът на “кралскосините” е уникален и по още една причина – в него има вграден биропровод с обща дължина 5 км, който в деня на мачовете осигурява 52 хил. литра бира, произведени и доставени от генералния спонсор “Фелтинс”. Средно клубът продава 35 хил. от тях, а феновете може да хапнат и 2,5 тона наденички. От този сезон те могат да се възползват и от революционната технология, използвана при производството на клубната фланелка. Запалянковците могат да плащат за всичко, което консумират на стадиона, чрез чип, пришит към единия ръкав на екипа. Той се сканира от специални сензори на стадиона, заменяйки традиционните разплащателни методи като банкноти и кредитни карти.
Всъщност “Фелтинс Арена” е многофункционална във всеки един смисъл. Така например само за 4 часа персоналът изкарва терена извън пределите на стадиона, за да може тревата да бъде изложена на пряка слънчева светлина. Самата арена пък приема най-различни спортни състезания, включително турнири по биатлон (с тонове сняг, вкаран отвън) и мотокрос надпревари.
Днес приходите на клуба възлизат на 265 млн. евро на година, а ключовите пазари за развитие са Китай и САЩ. В азиатската страна тимът от Бундеслигата организира футболни кампуси със свои треньори. В Щатите фокусът е върху Сейнт Луис, където има голяма германска общност. В търсене на нови фенове “Шалке 04” използва едно от последните дербита с “Борусия” Дортмунд, за да наеме популярен местен бар и да организира безплатна закуска с вурстчета по време на мача. При всеки отбелязан гол на “кралскосините” гостите получават по една бира. Кулминацията настъпва, когато телевизионните камери улавят едно от дигиталните рекламни пана на “Фелтинс Арена”, гласящо: “Поздрави на всички наши фенове в Сейнт Луис”.