Може да е само игра, но за Методи Шуманов това е най-великата игра. Авторът пише за футбол, football и fußball, включително и по страниците на "Гардиън", FourFourTwo и 11Freunde. Тази година е част от магистърската програма "Спортен маркетинг" към университета на "Реал" Мадрид, даваща ексклузивен достъп до кухнята на един от най-богатите клубове в света...
"Най-големият ми страх е английската Висша лига да не се превърне в НБА на футбола". Тези думи принадлежат на президента на испанската Професионална футболна лига Хавиер Тебас, който е обсебен от мисълта за финансовото надмощие на Премиършип. Още от момента, в който поема властта в Ла Лига през пролетта на 2013 г., той се прицелва в трона на английските си колеги. Преди да го изкачи до върха обаче, шефът на испанския футбол трябва буквално да го оттласне от дъното.
Когато Тебас встъпва в длъжност, Примера дивисион е на прага на икономически колапс. Дълговете на клубовете възлизат на 650 млн. евро, а доходите от телевизионни права са около 830 млн. Стратегията на Тебас се основава на два ключови компонента – финансов феърплей, подобен на този на УЕФА, но налаган и съблюдаван от Ла Лига, и колективна сделка за телевизионно излъчване на мачовете.
Представители на Лигата започват да следят всяко евро, похарчено от клубовете. На отборите е позволено да инвестират само това, което предварително са заработили, като освен това са длъжни всеки сезон да погасяват най-належащите си задължения. Ако балансът е негативен, санкциите са безкомпромисни. Така например през лятото на 2015 г. „Елче“ е изхвърлен от елита на Испания, макар че завършва на 13-о място, заради неплатени данъци. Постепенно дълговете на клубовете намаляват и днес те вече са 100 млн. евро, или 6 пъти по-малко в сравнение с началото на ерата “Тебас”. Прогнозите за 2020 г. са колективните задължения да бъдат около 50 млн. евро.
Колкото до телевизионните права, очаква се през март Ла Лига да сключи нова сделка, която да е на стойност 2,3 млрд. евро. Макар и рекордна за испанските стандарти, сумата е далеч от настоящия космически договор на английската Висша лига, възлизащ на 5,6 млрд. евро. Заради него отбори като „Саутхемптън“ и „Евертън“ имат същите телевизионни приходи като „Реал“ Мадрид и „Барселона“ – 140 млн. евро.
Засега неспособни да се преборят с тоталната доминация на Премиършип на този фронт, Тебас и екипът му насочват фокуса си върху други потенциални източници на приходи. Една от главните цели е Китай. От две години по настояване на президента на най-многолюдната страна в света - Си Цзинпин, футболът е официален предмет за изучаване в местните училища. Тази идея е част от мащабната стратегия на азиатската страна за глобално футболно надмощие. Китай планира да се кандидатира за домакин на световното през 2030 г., което впоследствие... да спечели. А шефовете на Ла Лига правят всичко възможно да са ключов играч в местната футболна революция, като осигуряват квалифицирани испански треньори за китайските училища. По този начин – наред с гарантираните солидни приходи – популярността на иберийския футбол расте с всеки изминал ден.
Друг пазар, на който ръководството на Ла Лига е съсредоточило усилията си, са социалните мрежи. Испанското първенство е спортната лига с най-много последователи във Фейсбук, Туитър и Инстаграм в световен мащаб – около 1,6 млрд. души аудитория. За сравнение – Висшата лига е с около милиард, а НБА – 715 млн. А в стремежа си да се превърне в най-добрия онлайн продукт на планетата Ла Лига си партнира с технологичния гигант „Майкрософт“.
Наред с дигиталната стратегия испанските футболни конкистадори отварят и свои офиси из целия свят. Днес такива вече има в осем различни държави, сред които са САЩ, Дубай, Китай, Индия, Нигерия и Сингапур. За да бъде възможно най-привлекателен имиджът им, те често са посещавани от официалните посланици на Ла Лига – плеяда от бивши футболни величия. Карлес Пуйол, Шави, Фернандо Мориентес, Гайска Мендиета и Кристиан Карембьо са само част от знаменитостите, които заедно с Хавиер Тебас са призвани да върнат испанския клубен футбол на върха.