Може да е само игра, но за Методи Шуманов това е най-великата игра. Авторът пише за футбол, football и fußball, включително и по страниците на „Гардиън”, FourFourTwo и 11Freunde. Тази година е част от магистърската програма „Спортен маркетинг” към университета на „Реал” Мадрид, даваща ексклузивен достъп до кухнята на един от най-богатите клубове в света...
През май 2015 г. в непосредствена близост до най-големия парк в Мадрид – “Ретиро”, врати отваря първият и единствен в света до момента “Майкрософт” център за технологични иновации в спорта. Първоначалната инвестиция е 17 млн. евро, а основната му цел е създаването на екосистема, в която технологичните гиганти и най-креативните стартъпи да вървят ръка за ръка.
Изборът на Мадрид не е случаен. “Майкрософт” е официален партньор на “Реал” Мадрид, който пък става един от първите членове на проекта. Днес центърът включва 160 компании от най-различен ранг, базирани в 20 страни из целия свят. Обединява ги стремежът към техническа революция в спорта.
Всеки стартъп може да се присъедини към тях, стига идеята да е достатъчно иновативна и добра. В момента, в който е одобрена, компанията получава напълно безплатен достъп до технологичните ресурси на “Майкрософт” за срок от 1 година. От центъра помагат с намирането на потенциални клиенти, както и с правни консултации по отношение на лицензи и патенти.
Един от последните успешни проекти се нарича Thermohuman – инфрачервена камера, която показва топлината в човешкото тяло. Методът се използва за предотвратяване на травми. Смята се, че още преди да настъпи моментът на болката, телесната температура около травмираното място е по-висока и това дава възможност на спортистите да избегнат контузиите още в началната им фаза.
Друга компания, набираща все по-голяма популярност, е Unikme, чийто основен продукт са генетични тестове за установяване на спортния потенциал. Иначе казано – още от раждането си човек е предразположен към определени спортове, от Unikme само му помагат да ги открие...
Част от продуктите, които се разработват в центъра на “Майкрософт”, са достъпни и за любители, други са насочени изцяло към професионалните атлети.
Помните ли филма “Шампионът” (оригинално заглавие: Concussion) с Уил Смит? В него се разказваше за лекар, който открива, че от постоянните удари в главата състезателите по американски футбол получават дегенеративно заболяване на мозъка. В резултат – много от тях си отиват от този свят, преди да са навършили 50.
От американската компания Vicis са създали каска за американски футбол, която обира вибрациите от сблъсъка чрез специален протектор и намалява до 50% ефекта от удара. В момента Vicis си партнира с испански стартъп за производството на смарт каска, която да следи показателите на играча и да сигнализира при влошаването им.
В ролята си на официален партньор на технологичния център “Реал” Мадрид е и един от първите потенциални клиенти на всяка иновация. Така например за Кралския клуб е разработена виртуална карта на света, която да показва в реално време всяка точка на планетата, откъдето се публикува пост във Фейсбук, Туитър или Инстаграм с определени хаштагове за “Реал”.
От испанския шампион използват технологията особено активно при пускането на екипа за новия сезон. Проследявайки активността в социалните мрежи, от маркетинг отдела на клуба локализират потенциални нови пазари. Въпросните данни се анализират изключително старателно при планирането на следващото предсезонно турне...