
Откривателят на Михаел Шумахер Еди Джордан почина на 76-годишна възраст след дълга битка с рак на простата и пикочния мехур. Той обаче винаги ще бъде запомнен като ирландския аутсайдер, който внесе рокендрол енергия във Формула 1.
Едмънд Партик Джордан е роден на 30 март 1948 година в Дъблин. Първоначално записва да учи за зъболекар, но през 1967 година прекъсва следването си и започва да работи като банков касиер. "Бях най-добрият в отварянето на сметки" - хвали се Джордан.
Когато стачка затваря банките в Дъблин през 1970 година, той се отправя към Джърси, където една неделя се качва на картинг. Малко по-късно през годината той печели ирландският шампионат по картинг. През 1972 катастрофира тежко, което предизвиква инфектирана фрактура, която засяга нерваната му система и причинява алопеция. До края на живота си той покрива голата си глава с 3 различни перуки, които сменя постоянно.
Former F1 team boss Eddie Jordan has sadly passed away. RIP pic.twitter.com/oQRz7gmBiU
— Autosport (@autosport) March 20, 2025
Започва кариерата си в автомобилните състезания с Formula Ford, а след това преминава през Formula 3 и Formula Atlantic. За да спонсорира всичко, ирландецът споделя: "Винаги съм бил измамник". Джордан прави "шумен бизнес" с използвани коли от паркинга на банката, в която работи.
Печели ирландската Формула Атлантик през 1978 година и след това започва да прави тестове с Макларън за Ф1, които са неуспешни. "Винаги съм бил магнит за злополуки", казва той. Година по-късно се мести в Англия и създава отбора "Еди Джордан Рейсинг", позволявайки на други пилоти от Ф3, включително Айртон Сена, да седнат зад волана, докато той се занимава с таксите и спонсорските сделки.
През това време се жени за Мари Маккарти - бивша ирландска национална баскетболистка, която е с него до края на живота му. По-късно той споделя, че се е влюбил в нея, защото е жена от типа "дънки и бекон". Тя го подкрепя, когато мечтата му бе отборът му да бъде във Формула 1. "Говорих с Мари за това и тя каза: "Никога няма да си щастлив, ако не го направиш. Нека да го направим".
След този разговор той променя името на отбора на "Джордан Гран При" и с малък бюджет създава признатата и до днес за една от най-красивите коли в историята на Ф1 - Джордан 191.
Първата му година във Ф1 е 1991, а цветът на отбора е зелен. Тогава обаче пропада спонсорската сделка със 7UP и Джордан буквално тича да подписва с други спонсори със същия цвят. Изненадващо това е... ирландското правителство! То му дава 1 милион евро, когато разбира, че цвета на отбора е зелен и защото Джордан е казал, че "силно чувства, че това е първият ирландски отбор в Ф1." Благодарение на това Еди се превръща в местна легенда.
През първия сезон Джордан дава шанс на Михаел Шумахер, а в първото си състезание той се класира седми, което бе считано като невъзможно за новак в спорта. След това германският пилот е привлечен от друг отбор, вследствие на "тъмна сделка", която води до това Еди да заклейми своите колеги-собственици като "клуб на пираните".
Тази драма извън пистата само помогна репутацията на отбора на Джордан да се повиши и така наречената "Еди мания" да се развие. "Ние правим нещата различно. Ние обичаме развлечението. Ние обичаме рокендрол" - споделя Еди.
От 1994 година рокът буквално започва да бъде част от имиджа на отбора. Джордан е страстен барабанист от малък и неговата група V10, по-късно преименувана на Eddie and the Robbers подгряваше всяко състезание, а на сцената заедно с групата са излизали какви ли не изпълнители - от Боно до Род Стюарт.
RIP my friend. Condolences to each and every one of your lovely family. What a character. What a rock star. What a racer. So many drivers owe you so much, you gave us our chances and believed in us. pic.twitter.com/7yexhsxC0h
— Martin Brundle OBE (@MBrundleF1) March 20, 2025
Междувременно през 1996 година Еди най-накрая постигна своя финансов пробив, привличайки Benson & Hedges като спонсор и най-накрая оцвети колите си в жълто, което се превърна в неговата запазена марка.
Първоначално болидите са златни, за да отговарят на опаковката на марката цигари, но след първото състезание цветът е сменен, защото логото не се вижда добре. След направени тестове се установява, че най-добрият цвят е този, който по-късно става известен като "Jordan Yellow". Това бе пробивът - болидите на Джордан стават най-разпознаваемите на пистата.
Тогава Еди осъзнава, че неговата марка е невероятна, без значение дали печели състезания или не. Той дори успява да надгради, като следващата година добавя към окраската змия, която кръщава "Съскащия Сид" и по-късно споделя, че тя е имала колосално въздействие.
Също така ирландецът заявява, че иска неговия отбор да изглежда "секси", затова през 1998 година взима бляскави модели на събития и състезания. Една от тях е Кейти Прайс, която приема името Джордан когато за първи път позира за The Sun през 1996 година. Скоро след това тя си печели прякора "Момичето от пита на Еди Джордан".
Същата година идва и най-големият успех за отбора, когато Деймън Хил и Ралф Шумахер завършват на първо и второ място за Гран при на Белгия. Джордан Гран При придобива толкова голяма популярност, че дори задминава Ферари по продажби. В края на годината Еди не успява да устои на предложението и продава 49,9% от отбора на частната фирма Warburg Pincus за 47 милиона евро.
Разходите за дизайн и пилоти рязко скачат, докато Еди търси спонсори. По-късно той споделя: "Не бяхме платежоспособни през повечето време". Това води до още една пропаднала сделка през 2002 година. Тогава фирмата за доставки DHL се съгласява да бъде спонсор, но оттегля предложението си, когато Еди отказва цветовете на колата да бъдат бяло и червено.
След това Еди организира среща с борда на директорите, на която изважда снимка на улица, пълна със скучни бели микробуси, придружена със снимка на улица със скучни бели микробуси и един в цвета на неговите автомобили. Тогава неговата гледна точка е одобрена, а фирмата ребрандира и пребоядиса целия си автопарк, след което става спонсор на отбора. "До ден днешен те ми плащат малък хонорар" - споделя Еди през 2023 година.
Отборът постига общо 4 победи, последната от които през 2003 година. Но дотогава ирландецът вече е разорен, особено след като губи дело за 180 милиона евро срещу Vodafone. Той заявява, че телефонният гигант се е отказал от договор за спонсорство, но съдията определя това като "напълно незадоволително".
В началото на 2005 година Джордан продава отбора си Midland Group за 56 милиона евро и си тръгва. В автобиографията си той пише: "За моя изненада, нямаше значение". След това той се обръща към спортния коментар и често е гост-експерт в различни предавания.
През 2012 година е удостоен с Орден на Британската империя от английската кралица за заслугите му към благотворителността и автомобилните състезания. 11 години по-късно той се спуска по черна ски писта, облечен в жълто яке, държейки жълти балони в ръцете си.
След това обаче идва лошата новина за рака на простатата и пикочния мехур. Той обаче споделя какви са неговите планове, когато почине: "Ще си отида в пламъци".
Последвайте btvsport.bg за още новини във VIBER
Още видео и снимки от btvsport.bg и в INSTAGRAM
Още горещи теми от от btvsport.bg и във FACEBOOK