Най-чаканото събития в САЩ - финалът на Националната футболна лига (НФЛ), по-известен като "Супербоул", не може да избяга от политическите вълнения в страната. В неделя (5 февруари) мачът между "Ню Инглънд Пейтриътс" и "Атланта Фалкънс" се очаква да бъде наблюдаван от над 180 млн. американци пред телевизорите, а голяма роля при организацията на събитието ще играят последните решения на новоизбрания президент Доналд Тръмп.
Девизът на предизборната кампания на бизнесмена - "Да направим Америка велика отново", с пълни сили важи за предстоящия мач. Американският футбол е спортът с най-много почитатели в страната, а "Супербоул" е най-чаканото събитие за годината.
"Футболът е разглеждан като част от американския начин на живот, драматизирайки ценностите, в които вярваме, отборната работа, героизма, силата - все неща, които Америка иска да покаже на света", разсъждава Денис Денинджър, който работи за програмата по спортен мениджмънт в университета "Сиракюз" и преподава "Супербоул в обществото".
Не е изненада, че цената на рекламните клипове по време на мача достига колосални размери.
30 секунди промо струват 5 млн. долара, което е два пъти повече в сравнение с 2007 г. Този път обаче съдържанието на клиповете със сигурност ще бъде съобразено с политиката, водена от президента.
"Много ми е любопитно как и дали рекламистите ще говорят на Америка по начина, по който Тръмп ѝ говори, за да спечели изборите", коментира Рик Бъртън, професор по спортен мениджмънт в университета "Сиракюз".
Доста спорни реакции предизвика последното решение на президента да забрани влизането в САЩ на граждани от Сирия, Ирак, Иран, Либия, Сомалия, Судан и Йемен. Многобройни протести бяха организирани заради тези мерки, включително и преди събитията, които съпровождат чакания финал.
"Супербоул" също може да стане арена на неодобрението към президента. На полувремето зрителите ще се насладят на шоуто на Лейди Гага, която нееднократно е заявявала своето неодобрение към политиката на Тръмп.
Освен това границата, която президентът нареди да се построи по границата с Мексико, най-вероятно ще повлияе на програмата на НФЛ за следващия сезон. В амбициите си да се разрастват и извън границите на САЩ, шефовете на американския футбол организираха мач в Мексико Сити през 2016 г. След действията на Тръмп не е сигурно, че спортът ще бъде добре приет в южната съседка на страната.
Със сигурност обаче Тръмп има доста силни позиции в средите на американския футбол. Един от състезателите с най-много почитатели в САЩ - куотърбекът на "Ню Инглънд" Том Брейди, както и собственикът на "Пейтриътс" - Робърт Крафт не крият своята подкрепа за политиката на новия американски президент.
Държавният глава също е отявлен фен на американския футбол. "НФЛ е много голяма част от САЩ или американската култура. Брандът "НФЛ" е страхотен. Аз изучавам брандовете, аз съм бранд, брандът "НФЛ" е абсолютно фантастичен. НФЛ стана спорт номер 1 в тази страна, защото футболът е велика игра", каза той в интервю преди години.