на живо

Островът на смъртта: Надпреварата, осеяна с 267 трупа

Isle of Man TT е най-опасното събитие в спорта, но желаещите се увеличават

Островът на смъртта: Надпреварата, осеяна с 267 трупа

С поредния пилот, загинал на мотоциклетната надпревара Isle of Man TT, един фундаментален въпрос отново е на преден план. Защо толкова много ентусиасти продължават да рискуват живота си в най-смъртоносното състезание в света? Всички те дават един и същи отговор - именно опасността е това, което прави преживяването толкова вълнуващо.

Тази седмица испанецът Раул Торас Мартинес (40) се превърна в 267-ата жертва на прословутата писта с дължина 60,72 км. А първото издание на Isle of Man Tourist Trophy датира от 1907 г.

Раул записа средна скорост 201,17 км по време на последната си обиколка. Той има 21 старта през последните 6 години.

Въпреки че ТТ е изпитание по часовник - тоест състезателите не се изпреварват из тесните завои, а просто се стремят да изминат дистанцията възможно най-бързо - рискът е огромен. Основните опасности за пилотите са дърветата, стълбовете за осветление и каменните стени около близо 200 завоя.

Покойният шампион Бари Шийн нарече надпреварата "самоубийствена мисия". Пистата изисква едновременно прецизни умения и колосална издръжливост. Кандидатите са хиляди, но само 60 индивидуални пилоти и 30 двойки с кош се допускат до старта на най-опасното състезание в света на моторните спортове.

Бившият зидар Джон Макгинес (51), който има рекордните 23 победи и дели първата позиция по този показател с Майкъл Дънлоп, споделя: "По време на първото ми участие загубих най-добрия си приятел. Едно момче на име Мики Лофтхаус. Исках да се прибера вкъщи, но реших да стартирам и да видя какво е. Нищо друго не ти осигурява такъв прилив на адреналин. Караш през села, гори, планина, полета, тесни участъци. С шеметна скорост. Занимавал съм се с екстремни спортове, но няма база за сравнение."

Дънлоп (34) има още повече причини да се откаже от спорта. Баща му Робърт, легендарният му чичо Джоуи и брат му Уилям - всички те загиват, докато карат мотори. Макар че нито един не губи живота си на Isle of Man TT. "Няма как да преминеш през всичко това и да се върнеш на пистата, ако не си луд по високите скорости. Обичам моторите, те са моят живот."

През годините е имало безброй призиви за забрана на състезанието. Остров Ман в средата на Ирландско море с 85 000 жители обаче се управлява от собствено независимо правителство. Извън населените места няма ограничения на скоростта, а събитието носи близо 30 млн. паунда годишно.

Дори роднините на загиналите пилоти не желаят то да бъде забранено. Лиан Харпър, чийто партньор Дан Нийн загина на място след сблъсък с дърво през 2018 г., е категорична: "Еуфорията и преживяванията, усещането да е на ръба - Дан имаше много по-пълноценен живот от повечето 30-годишни. Всички тези момчета осъзнават рисковете, но страстта надделява над страха. Ако Дан знаеше какво го очаква, вероятно отново щеше да застане на старт."

През миналата година шестима пилоти не успяха да напуснат острова живи. Това е и изравнен черен рекорд. Сред загиналите са Роджър Стоктън (56) и синът му Брадли (21), чийто мотор с кош се заби в стена.

Телевизионният водещ Гай Мартин губи управление с над 300 км/ч през 2010 г. Той оцелява по чудо в избухналите пламъци. Въпреки фрактурата на гръбначния стълб и нараняванията и на двата бели дроба, Гай се връща на старта още за следващото издание. "Не обичам рутината. Нищо не може да се сравни с рева на двигателя по тези места."

Тази година бяха въведени допълнителни мерки за сигурност с надеждата, че по-малко семейства ще бъдат лишени от своите близки. Те включват GPS мониторинг и цифрова система за червен флаг, така че стюардите да могат да реагират бързо при всеки проблем. Ангажиран е и огромен екип за спешна помощ.

Медицинският ръководител на Isle of Man TT д-р Гарет Дейвис обяснява: "Лекарите са така разположени край пистата, че да бъдат до пострадалия пилот в рамките на няколко секунди. В очакване са и три хеликоптера и шест линейки."