Олимпийските игри бяха отложени за година. За първи път в историята най-важното спортно събитие няма да се проведе по план и причината не е война.
На пръв поглед това означава, че атлетите просто ще имат още 365 дни за подготовка. Но от икономическа гледна точка, решението крещи "ЗАГУБИ!". Най-уязвими в тази ситуация са компаниите, които вече са заплатили своето право да рекламират по време на Игрите.
Най-засегнати от преместването ще се онези 66 местни японски компании. Именно за тях организаторите направиха изключение. По принцип Олимпийският комитет сключва сделки с рекламодатели за целия 4-годишен цикъл, но местните власти успяха да издействат правото на реклама на някои местни производители. Те от своя страна инвестираха 3,3 млрд. долара с идеята да отчетат печалба в края на годината. Само че сега ще трябва да почакат.
"Тези компании са затънали. Вече правят промоции, рекламират на местно ниво", разказва Роб Празмарк пред "Блумбърг". От дълги години той се занимава с маркетинг по време на олимпийските игри.
Но не само малките компании ще отчетат загуби за годината.
"Големите компании на местно ниво, като "Кока-кола", която има подразделение в Япония, също ще усети същия ефект", добавя Празмарк.
Компанията за производство на автомобили "Тойота" трябва да се примири с предстоящите загуби. Договорът ѝ за реклама с олимпийските игри е за 10 години и е на стойност 1,8 млрд. долара. Специално за Игрите те пуснаха нов модел, който да замени всички таксита в Токио. Автомобилите са електрически, за да не вредят на околната среда.
Брокерската агенция "Номура" също е сред 66-е компании, отделили средства да рекламират не само по време на самите състезания, а и на съпътстващите събития. От фирмата дори бях определили свои служител за факлоносец. Е, обиколката с олимпийския огън се отлага също!
Най-големият производител на бира в страната - "Асахи", също планираше в дните преди старта на олимпийските игри да пусне на пазара нов вид от най-търсеното питие.
След отлагането, всички тези планове трябва да бъдат преразгледани. Дори Игрите през 2021 г. да привлекат същото количество зрители по трибуните и пред екраните, загубите в момента са неизбежни. Планираните продукти трябва да видят бял свят, но няма да имат същия ефект върху производителите.
"Чрез олимпийските игри всички тези компании се надяваха да придобият по-голяма популярност в световен мащаб", казва Сатоко Сузуки - професор в Университета за международни корпоративни стратегии в Токио.
Но не всичко изглежда толкова лошо!
Отлагането ще даде възможност на компаниите много сериозно и внимателно да преосмислят стратегиите си за 2021 г. Плюс това, при добро развитие на ситуацията, спортните фенове ще имат възможност по-адекватно да реагират на новите продукти. В момента вниманието на повечето от тях е заето само с информации за коронавирус.
За големите компании това отлагане не трябва да представлява голям проблем.
"Уважаваме решението, взето от Международния олимпийски комитет за отлагане. То беше взето в интерес на здравето и безопасността на всички", заявиха от "Кока-кола".
Според експертите, именно големите компании все пак ще успеят да отчетат приходи, въпреки революционното преместване на старта на Игрите. Те няма да са 100% от вложеното, но не по-малко от 70%.
bTV призовава: останете си вкъщи!