„Най-важното решение в историята на „Арсенал“, „Най-добрият модерен стадион“, „Огромен, невероятен, перла в сърцето на Лондон“, „Начало на нова епоха“ – това са само част от определенията за домът на „артилеристите“ – „Емиратс“.
Съоръжението впечатлява! И не само с перфектното съчетание от стъкло и желязо на фасадата си, а най-вече с усещането за ново и модерно в него, точно като начало на следваща ера.
Да поговорим в цифри. „Емиратс“ има капацитет от 60 432 места. Ложите на стадиона са 152, а 250 фена в инвалидни колички също могат да посетят мач на любимия си отбор. Стадионът е с площ от над 68 000 кв. м. На „Емиратс“ има 13 асансьора и 5 ескалатора, както и 41 позиции за телевизионни камери и 215 места за журналисти. И ако от тези данни ви се завива свят, представете си, че стадионът е проектиран по такъв начин, че от всяко място теренът да се вижда в пълния му блясък!
На „артилеристите“ определено им отива ролята на горди домакини, които с удоволствие развеждат новодошлите от стая в стая, а гостите само цъкат одобрително с език.
За да разкажем историята на „Емиратс“ както трябва обаче, първо ще се върнем на 15 април 1989 г. на 230 км от Лондон – в Шефилд. По време на мача между „Ливърпул“ и „Нотингам Форест“ една от трибуните на стадиона рухва. Жертвите след една от най-големите трагедии във футбола са 96. Ранените са повече от 760. Това налага нови правила за безопасност по време на срещите от английското първенство.
В този период „Арсенал“ играе своите домакински срещи на „Хайбъри“. Малкият стадион в Северен Лондон е построен през 1913 г. Само една от четирите му трибуни е със седящи места, като рекордът за посещаемост е поставен на 9 март 1935 г., когато 73 295 зрители гледат нулевото равенство между домакините и „Съндерланд“. След случилото се в Шефилд, станало известно като Трагедията на Хилзбъро, всички футболни клубове са задължени да сложат седалки на трибуните си. Така капацитетът на „Хайбъри“ е намален до 38 419 души.
Компактността на стадиона и отвесните трибуни създават адска атмосфера за противниците на „Арсенал“, но ограничената бройка места е проблем за феновете на „топчиите“.
Редуцираният брой създава проблеми и на ръководството на тима, което обмисля варианти как да покрие загубите от продажбата на билети. Цялостна реконструкция на почти вековното съоръжение е отхвърлена, след като местните жители заявяват несъгласието си с проекта. „Арсенал“ дори обмисля да започне да играе домакинските си мачове на „Уембли“, но наемът излиза доста неизгодно за касата на клуба.
Решението е обявено през ноември 1999 г. Клубът ще започне строежа на нов стадион. Определено е и място, а то за радост на феновете е само на около 500 м от „Хайбъри“. Върху неизползваема земя, собственост на община Ислингтон, Британските държавни железници и верига супермаркети, „артилеристите“ възнамеряват да издигнат истинско бижу, с което Лондон да се гордее. Готовият проект ще струва 390 милиона паунда. По време на изграждането му ще бъдат разкрити нови 1800 работни места. За построяването му ще бъдат закупени 10 000 тона стомана, като 3000 от тях ще бъдат отделени за покрив и козирка.
Архитект на проекта е американска компания, която има пръст в реализацията на едни от най-величествените спортни съоръжения – Кортовете на „Уимбълдън“, „Уембли“ и „Ештадио де Луж“ в Лисабон.
Не всички обаче са щастливи от плановете на „Арсенал“. Въпреки че клубът изкупува необходимата земя и финансира преместването на сградите на бившите собственици, местна организация поставя под въпрос влиянието на строежа върху околната среда.
„Може да изглежда, че от „Арсенал“ искат да развият нашия квартал, но плановете за стадиона са ужасни. Клубът се интересува само как да спечели повече пари“, се казва в изявление на гневните граждани. Недоверието към новия проект е голямо.
За да променят нагласите от клуба инициира кампания под наслов „Доверете се на „Арсенал“ и помогнете на Ислингтън“, в която дори самият Арсен Венгер взима дейно участие.
В крайна сметка „артилеристите“ получават зелена светлина за строеж, след като 37 общински съветници гласуват в тяхна полза, а само 10 са против. Първата копка е направена през юли 2002 г.
Огромният проект има нужда и от неизчерпаем източник на финанси. Всъщност, за строителството на „Емиратс“ не е похарчен дори паунд от държвния бюджет. Клубът поема всички разходи за изграждането на новия си дом с банкови заеми. 260 милиона паунда! Толкова пари договаря клуба с английска банка. Интересен е и срокът за връщане на сумата – само 14 години след отварянето на вратите на стадиона.
От къде обаче идват другите средства и то в условията на световна финансова криза? Отговорът е един – от продажба на футболисти. „Арсенал“ стои стадион в периода, когато апетитите към играчите на тима не са малко. През 1999 г. Никола Анелка преминава от английския клуб в „Реал“ Мадрид, а със сумата от трансфера клубът изгражда едно от помощните игрища до „Емиратс“. Подобна е съдбата и на парите, влезли в касата на клуба след преминаването на Емануел Пти в „Барселона“.
Спонсорските договори също играят огромна роля в набавянето на финансиране за огромния строеж. През 2000 г. местна телевизионна компания налива близо 50 милиона паудна, като в замяна получава ексклузивните права за излъчване на мачовете на „Арсенал“.
Фирмата за спортна екипировка „Найк“ също влиза във взаимоотношения с клуба и то в точния момент, след като от „Арсенал“ са обявили, че спират за кратко със строежа заради парични загуби. След финансовата инжекция от производителите на официалния екип на „топчиите“, ситуацията отново е стабилна.
„За мен е много важно да участвам с каквото мога в изграждането на този стадион, с който отборът ще се превърне в един от най-големите в света“, не крие своето вълнение Арсен Венгер.
На 5 октомври 2004 г. авиокомпанията „Емиратс“ сключва сделка с „Арсенал“ на стойност 100 милиона пауна. В договора е добавена и клауза, според която новото съоръжение ще носи името на компанията през следващите 15 години.
Въпреки протеста на феновете, които не са очаровани от идеята, въпреки финансирането, ръководството приема условията, за да довърши започнатия строеж. За успокоение на привържениците остава фактът, че световната футболна централа отказва да признае името „Емиратс“, тъй като то е в противоречие с рекламата ѝ политика и нарича стадиона „Арсенал стейдиъм“.
На 26 октомври 2006 г. принц Филип прерязва лентата на новото съоръжение. Поздравления за откриването на стадиона отправя и най-знатната привърженичка на „Арсенал“ – кралица Елизабет ІІ.
Освен на чисто новото тревно покритие и спиращата дъха архитектура, феновете на тима вече могат да се наслаждават на Музея на „артилеристите“, в който са събрани всички отличия на клуба през годините, както и на обширен фен магазин.
От клуба не са забравили и предишния си дом – „Хайбъри“. Днес така се нарича частта, в която се помещават офисите на „Арсенал“. А старият стадион е превърнат в луксозен жилищен комплекс, в който апартаменти имат както шефовете на тима, така и бивши и настоящи звезди.
Че феновете на лондонският тим харесват новата придобивка е ясно и от приходите. Само за една година в касата на клуба влизат повече от 90 милиона паунда от билети, което позволява на финансовите специалисти на „Арсенал“ да договарят по-добри условия за връщане на банковите заеми, взети за построяването на съоръжението. Туристите също не пропускат да се отбият в модерното съоръжение.
Отборът печели и от отдаване на съоръжението под наем за концерти и приятелски мачове, като тези на бразилския национален тим срещу европейски съперници.
Огромният стадион може да не пресъздава напрежението на трибуните като „Хайбъри“, но определено всеки, който е стъпвал на него, остава зашеметен от величествения му вид и мащаби.
С това предизвикателство ще трябва да се справи и отборът на „Лудогорец“ в сряда 19 октомври, когато излиза срещу „Арсенал“ в мач от груповата фаза на Шампионска лига. Срещата ще започне в 21:45 ч. и ще бъде предавана пряко по bTV Action. Студиото е с начален час 21:00 ч.