Петият турнир от Големия шлем и вторият най-важен на клей след “Ролан Гарос”. Това е имиджът, който са си поставили за цел да изградят организаторите на тенис Мастърса в Мадрид. За мнозина въпросната репутация може да звучи твърде амбициозно, но е факт, че маркетинг екипът на турнира в испанската столица не спира да експериментира и да се откроява от конкуренцията.
Собственик на правата за провеждане на надпреварата е бившият румънски тенисист Йон Циряк, който след края на активната си спортна кариера работи като треньор на Илие Настасе, Борис Бекер, Горан Иванишевич и куп други тенис знаменитости. След падането на комунистическия режим в Румъния Циряк отваря първата частна банка в родината си и постепенно натрупва състояние, надхвърлящо в момента 1 млрд. евро. Именно ексцентричният румънец е в основата на нестандартния имидж на мадридския Мастърс.
През 2009 г. Циряк и екипът му започват да работят по революционната идея за синя клей настилка. От международната тенис федерация обаче отхвърлят предложението, тъй като турнирът в испанската столица се провежда непосредствено преди “Ролан Гарос” и се смята за генерална репетиция за Големия шлем в Париж.
Две години по-късно обаче календарът е променен и мадридският Мастърс е изтеглен за началото на май, след което идва ред на турнира в Рим и чак тогава става време за “Ролан Гарос”. Така през 2012 г. Мадрид най-после дочаква своя син клей и макар медийният успех на новата настилка да е колосален, тя се приема повече от враждебно от самите тенисисти, които се оплакват, че кортовете са твърде хлъзгави.
Стига се дотам Краля на клея Рафаел Надал публично да заплаши, че ако синият клей се запази и за следващото издание на турнира, то той няма да участва в него. Подобен бойкот би бил съкрушителен удар по реномето на Мастърса и организаторите са принудени бързо, бързо да възстановят оригиналната настилка. “Ремонтът” им струва над 1 млн. евро...
Циряк и тимът му обаче не се отказват от идеята си да са различни и решават да привлекат общественото внимание по друг начин – като наемат манекенки, които да гонят топки и да асистират на тенисистите по време на мачовете. За целта моделките минават специално едноседмично обучение, преди да заемат своите места на кортовете. А присъствието им не остава незабелязано както от публиката, така и от самите състезатели.
Провеждането на турнир от подобен ранг винаги е огромно предизвикателство и в случая на Мадрид организаторите си партнират с кметството на испанската столица, което инвестира 8 млн. евро държавни пари в надпреварата. Сътрудничеството определено си струва, тъй като според официално проучване икономическият ефект на миналогодишното издание на Мастърса възлиза на над 100 млн. евро. През 2017 г. турнирът привлича 260 хил. зрители, от които 46% живеят в Мадрид. Феновете на тениса са похарчили средно по 394 евро, като 103 от тях са отишли за билети.
Освен тенис от най-високо ниво организаторите се стремят да предлагат на своите гости и най-различни забавления. Всяка вечер след приключването на късната сесия в комплекса, който приема надпреварата и е известен като Магическата кутия, има партита с музика на живо. Във ВИП зоната пък се помещават пет суперлуксозни ресторанта – всеки от тях е кръстен на град от календара на Големия шлем – Мелбърн, Париж, Лондон и Ню Йорк, а последният се казва “Мадрид”. Поне в това отношение мечтата да си петият турнир от Големия шлем вече е сбъдната.