Минути след като подписа договора си с „Евертън”, Уейн Рууни постави автографа си и върху обектива на камерата. На пръв поглед незначителен акт, но с огромно въздействие. Появата на нападателя с маркер в ръка е единственият му принос към 40-секунден филм, с който клубът отбеляза завръщането на звездата.
Кадрите пожънаха по-голям успех от всичко, публикувано от „Евертън” в социалните медии - 27 000 споделяния, 45 000 лайка и 1300 коментара само в Туитър.
Видеото набра популярност дори в Югоизточна Азия и Южна Америка, където до този момент никой не се вълнуваше особено от „карамелите”.
Този факт илюстрира как това лято обявяването на трансферите се превърна в изкуство, а отборите и играчите бързат да споделят новината по възможно най-оригинален начин.
Рууни показа филма #welcomehomeWayne при пристигането си в базата на 7 юли. На фона на някои от най-паметните му моменти с екипа на „Евертън” звездата ни разведе из стадиона и ни среща със свои близки приятели от „кухнята”. „Уейн незабавно прие концепцията. Той отлично разбира социалните медии”, споделя видео техникът зад въпросното съдържание - Скот Маклауд.
Once a Blue... #WelcomeHomeWayne pic.twitter.com/PAkv1qeBsY
— Everton (@Everton) July 9, 2017
Всъщност именно присъствието на Рууни в социалните медии отведе „Евертън” до позиции, недостъпни за клуба до този момент. „Той е уникален, защото има повече последователи от почти всеки отбор във Висшата лига. Сам се е превърнал в бранд”, допълва Маклауд.
Разбира се, Кристиано Роналдо е много по-голям - 55 милиона последователи в Туитър и 107 милиона в Инстаграм. Но седмата позиция на Рууни в своеобразната класация на футболистите носи коренна промяна на „Гудисън Парк”. Капитанът на Англия може и да е в края на кариерата си, но все пак изпреварва Гарет Бейл, Серхио Агуеро и Луис Суарес в Туитър.
Солидното присъствие в социалните медии е толкова търговски ценно за клубовете, че може да увеличи заплатата на съответния футболист. Ето защо самите играчи активно работят за своя онлайн имидж.
Когато Тимуе Бакайоко пристигна в „Челси” от „Монако” миналата седмица, той дойде със собствен видео екип. Под ритъма на хип-хоп хитове бе показан как пътува във влак на фона на залеза, как пристига на гарата в Лондон и как хваща такси. Бакайоко популяризира подобаващо тази история, но със скромните си 86 500 последователи в Туитър все още има много да наваксва.
Пол Погба успя да събере 10 пъти повече реакции заради грубо заснет клип как играе баскетбол с приятели. Именно французинът зададе нов стандарт при обявяването на трансферите още миналото лято. Неговата роля в социалните медии надхвърлят мащабите на футбола, а когато се завърна на „Олд Трафорд”, спонсорът „Адидас” - негов и на „Юнайтед” - го събра с грайм изпълнителя Стормзи. Резултатът - видеоклип, който постигна невероятни резултати и достигна пазари далеч отвъд играта.
„Манчестър Юнайтед” също цитира числата от Фейсбук и Туитър при контактите си с над 70 търговски партньори в цял свят. Клубът се хвали с над 50% от всички активности в социалните медии на отборите от Висшата лига. От общо 510 милиона лайка, коментара и споделяния „червените дяволи” държат 250 милиона.
Спонсорите логично получават продуктово позициониране в клиповете. Режисьорите на видеото за Рууни деликатно напомниха, че руската холдингова компания USM налива пари в „Евертън”. „Адидас” присъства в кадрите на Погба с Ромелу Лукаку в басейн в Лос Анджелис.
Футболистите преследват дигиталните последователи, които им носят по-изгодни договори и нови спонсори. Това създаде цяла нова индустрия от специалисти, които предлагат своята експертна помощ.
Когато миналата седмица Кайл Уокър подписа с „Манчестър Сити”, той продуцира собствен филм чрез английско-холандска компания. Фирмата 90/24 се грижи за изявите в социалните медии още на Дивок Ориги, Ерик Ламела, Ариен Робен, Златан Ибрахимович...
Дигиталната индустрия наистина доведе до нова ера във футбола. „Кристъл Палас” например публикува кадри с бял дим, излизащ от комин до стадиона. Оригиналното послание гласеше, че клубът все още търси мениджър.
В четвъртък Рууни удари 15 милиона последователи в Туитър. А Роналдо използва предсезонната си почивка, за да популяризира самия себе си и своите спонсори в Китай. Три от изображенията му в „Инстаграм” събраха 2 милиона харесвания...