на живо

Лазер, огромен екип и специални маратонки помогнаха на Кипчоге да влезе в историята

Кениецът разви средна скорост от 21 км/ч във Виена

Reuters

Кенийският бегач Елиуд Кипчоге вече е част от историята! Той успя да пробяга класическата маратонска дистанция от 42,195 км за по-малко от 2 часа. 

На специално организирано събитие в близост до увеселителния парк "Пратера" във Виена олимпийският шампион от Рио де Жанейро и рекордьор на класическата дистанция от маратона в Берлин през 2018 г., Кипчоге направи немислимото доскоро.

Само че това постижение не е случайно! Направено е след много прецизни проучвания, огромен екип, специални маратонки и... автомобил с лазер.

Кипчоге се подготвя за това постижение от години. Олимпийската му титла и победите в едни от най-големите маратони в света (3 пъти в Берлин, 4 пъти в Лондон и веднъж в Чикаго) са резултат от усилени дълги тренировки. Всъщност световният рекордьор (постижението му от Берлин 2018 - 2:01:39 часа, е най-доброто в света), започва кариерата си в шосейните бягания в... Каварна. През 2012 г. той завършва шести на световното първенство по полумаратон. 

От малкото градче на брега на Черно море той стигна до върха на света! 

Снимка: Reuters

През 2017 г. в подобно организирано събитие Кипчоге беше близо до време под 2 часа, но 25 секунди го разделиха тогава от постижението на пистата "Монца".

Този път във Виена всичко беше организирано и преценено до най-дребния детайл.

Плътно до Кипчоге бяха 41 от най-добрите бегачи в света. Те се наричат пейсъри и му помагаха да поддържа желаното темпо. Сред тях са американецът Матю Центровиц, който спечели олимпийската титла на 1500 м в Рио де Жанейро, петкратният участник в най-важното спортно състезание Бърнард Лагат, норвежците Филип, Хенрик и Якуб Ингербригстен, които доминират на европейски първенства, първенецът в Диамантената лига Емануел Бет и шампионът на САЩ Хилари Бор.

Снимка: Reuters

Те бяха разделени на "отбори" и застъпваха в различни етапи на трасето. Експертите бяха преценили, че най-големи ползи носи поставянето им във формация V. 

Освен това пред Кипчоге се движеше автомобил, който излъчваше зелена светлина. Тя показваше на цялата група с какво темпо трябва да се движи, за да постигне желания резултат.

Всъщност групата от пейсъри имаше и друга важна задача. Обградили Кипчоге, те пазеха "главния герой" от поривите на вятъра, които можеше да го затруднят. 

Снимка: Reuters

Самото трасе също преминаваше през известния парк във Виена с тази цел. Високите дървета около бегачите пречеха на въздушния поток да обърка прецизно направените сметки. Те осигуряваха и оптималното количество кислород за бегача. 

Около трасето пък имаше места за фенове, които бяха дошли да видят историческия опит на Кепчоге и да го подкрепят със скандирания.

Снимка: Reuters

Почти до последния момент не се знаеше в кой ден Кипчоге ще започне опита си. Първоначално беше определен период от 1 седмица, в която това да се случи. Причината е търсенето на оптимални атмосферни условия. Кениецът и отборът му прецениха, че историческият маратон трябва да бъде пробяган при температура между 7 и 14 градуса по Целзий и влажност на въздуха под 80%. Началото също имаше условност: Между 5 и 9 часа сутринта местно време.

Един от най-важните детайли за постигането на историческото постижение беше екипировката на Кепчоге. За тази цел от "Найк" разработиха нов модел маратонки - ултралеки, с карбонови нишки в подметката и с 15% повече пяна. Горният им слой беше от специална материя, която не пропуска дъжд и пот. 

Снимка: Reuters

Как обаче се подготвя самият Кепчоге за подобно бягане?

Освен многото тренировки (до 200-230 км на седмица), кениецът следи стриктно за храненето си. А то включва угали - царевична каша, подобна на познатия ни качамак. Тя му дава нужната енергия. Той закусва хляб и чай, обядва угали и вечеря яйца или месо. Преди големи състезания (и това бягане) Кипчоге яде дори повече от своето любимо угали. 

А по време на историческия си успех той приемаше напитки и гелове. Различното във Виена беше, че не трябваше да забавя темпото си, за да ги вземе от маса до трасето. Бяха му подавани от някои от екипа.