на живо

Технологиите, които ще променят спорта

Пряко във Фейсбук, виртуална реалност и умни стадиони

Някога спортът зависеше изцяло от човешкия фактор. Днес в тениса се използва "Ястребово око", във волейбола съдиите гледат на забавен кадър всяка спорна ситуация, във футбола пет камери следят дали има гол или не. Тенденцията е очевидна - до няколко години технологиите ще завладеят изцяло стадионите и залите. Представяме ви пет нововъведения, които ще променят спорта из основи.

ОТТ

Дори и никога да не сте чували тази абревиатура, със сигурност знаете нещичко за Netflix. ОТТ (over-the-top) е метод за прехвърляне на телевизионно съдържание чрез интернет. Или още по-просто казано - това е онлайн телевизия. Може да гледате съдържанието на смарт телефон, смарт телевизор, устройства като Apple TV или XBox или просто на компютъра.

Вариантите са няколко. Ако си закупите абонамент за определен продукт - например дадена футболна лига, получавате достъп до стотици часове видео и евентуално до преките излъчвания. Друга опция е това да стане през платформи като Twitter или Amazon, но ще трябва да се примирите с доста реклами.

Разбира се, тук се крият много нюанси и рискове - космически скъпите договори с традиционните телевизии и пиратството например, но възможностите също са неограничени, особено за по-слабо популярните спортове и първенства. Освен това ОТТ има нова аудитория, която по принцип игнорира обикновения телевизор. В САЩ подобни услуги вече използват 16% от домакинствата. Очаква се до 2019 г. пазарът да се разшири до 32 млрд. долара.

Олимпийските игри във Фейсбук

Развитието на най-голямата социална мрежа е планирано не просто до утрешния ден, а за десетилетие напред. И това е нормално за компания с аудитория 1,6 милиарда души. От тях 650 милиона са спортни запалянковци. Всяко ново голямо събитие - например олимпийските игри, с лекота чупи всички рекорди. Световното първенство по футбол през 2014 г. бе обсъдено над 350 милиона пъти, форумът в Рио - 160 милиона пъти само в САЩ. В същото време само 100 милиона американци са гледали телевизионните излъчвания по NBC. Затова от медийния гигант сериозно се замислиха къде и как да предават зимните игри в Пьончан през 2018 г.

Изводът е ясен - Фейсбук ще показва спорт. На този етап главното предизвикателство е качеството на транслацията. Тъй като основният източник на социалните мрежи се генерира през смартфони, обикновената ефирна картина не подхожда на малките екрани. Затова във Феъсбук обмислят как трябва да изглежда спортното съдържание за мобилни устройства. Първите изпитания са насрочени още за този месец, когато ще бъде предаван мач по американски футбол от ученическия шампионат.

Виртуалната реалност

Още една набираща скорост индустрия, за която е въпрос на време да нахлуе в спорта. В действителност VR може изцяло да промени отношението на феновете. Ако до вчера сте гледали мача на телевизора, днес - на смартфона, утре ще носите каска на главата и ще се чувствате сякаш сте на стадиона. С тази разлика че скандиранията ви ще бъдат доловими единствено за вашите съседи.

Още сега Фейсбук позволява да публикувате собствени 360-градусово панорами, което пък представлява готово съдържание за виртуална реалност. За пълноценното излъчване на спортни събития все още е необходимо време. Но двата милиарда долара, похарчени от Фейсбук за Oculus Rift, говорят достатъчно. Вече има пробни излъчвания на срещи от НБА и НФЛ. Някои треньори използват технологията за симулиране на различни ситуации за своите състезатели. Като цяло се задава революция. Просто изчакайте.

Умни стадиони

За онези, които устояват пред изкушенията на Фейсбук и виртуалната реалност и все още посещават трибуните, също предстоят сериозни промени. В САЩ вече са изградени няколко стадиона, които представляват истински технологични храмове - благодарение на безжичния интернет и приложенията за смартфони. Най-свежият пример е софтуер, разработен от "Сакраменто Кингс" точно преди новия сезон.

Приложението е разделено на две части - едната е посветена на отбора, а другата - на стадиона. Доста е приятно да получаваш пълна статистика по време на мача и да гледаш най-добрите моменти от десетки различни камери. Втората позволява да се ориентираш в съоръжението, да си поръчаш хотдог, да следите мача дори и в тоалетната, да намериш свободно място на паркинга, да си повикаш Uber.

Фланелка, която знае всичко

Ако някой реши да снима продължение на Moneyball, ще му трябва солидна консултация. За 14-те години, които минаха от 2002-ра, статистиката и анализът в спорта се превърнаха в пълноценна наука. Най-вече благодарение на wearables - устройства, които носим върху себе си. Само Nike има патенти за 2727 подобни джаджи. Проследяващи гривни следят пулса, броя крачки и ритъма на съня, но това вече е отживелица.

Бъдещето принадлежи на портативни анализатори на...потта (прототипът бе показан от Университета в Бъркли през ануари), сензори върху фланелките, шортите и обувките, стрес детектори. Тоест стотици нови устройства както за професионалистите, така и за аматьорите.