Може да е само игра, но за Методи Шуманов това е най-великата игра. Авторът пише за футбол, football и fußball, включително и по страниците на "Гардиън", FourFourTwo и 11Freunde. Тази година е част от магистърската програма "Спортен маркетинг" към университета на "Реал" Мадрид, даваща ексклузивен достъп до кухнята на един от най-богатите клубове в света...
През 1990 г. в Испания е приет закон, според който всички футболни клубове в страната трябва да станат частни акционерни дружества от сезон 1992/93. Изключение е направено само за четири от тях – "Реал" Мадрид, "Барселона", "Атлетик" Билбао и "Осасуна", които остават собственост на феновете си. Този управленски модел е непроменен и до днес. Но какво всъщност представлява той?
Днес "Реал" има 91 671 клубни членове, наречени "сосиос". Около 73 000 от тях са мъже. Голяма част от сосиосите са притежатели и на сезонни билети за домакинските мачове на "Сантяго Бернабеу". И тъй като капацитетът на стадиона е 80 хил. места, част от които, разбира се, трябва да останат достъпни за широката публика, в момента "Реал" не приема повече членове. Километричният списък с чакащи е "замразен" и може да бъде реактивиран едва след реконструкцията на "Бернабеу", планирана да приключи до 2019 г.
Този сезон абонаментните карти за мачовете на Кралския клуб варират от 223 евро до 1840 евро – най-високата цена в Ла Лига. За сравнение – най-скъпите сезонни билети на "Барселона" струват 1097 евро. Освен за абонамента, пълнолетните сосиоси на "Реал" плащат и по 150 евро годишен членски внос. За деца между 11 и 14-годишна възраст таксата е 50 евро, а фенове, които са били членове в продължение на 50 години, не плащат нищо.
Едно от основните преимущества да бъдеш сосио е възможността да участваш в управлението на клуба. Но не всеки от тези 90 хил. души има право на глас... Подобно на електоралната система за президент на САЩ, и в "Реал" мнозинството избира група от делегати, които да го представляват при вземането на решения. Става дума за около 2000 души, които одобряват бюджета за всеки сезон и гласуват за президент. Всеки, който иска да се кандидатира за поста на Флорентино Перес, трябва да е бил сосио в продължение на поне 20 години и да представи банкова гаранция на стойност 75 млн. евро.
В "Реал" обаче са наясно, че да бъдеш клубен член е привилегия за малцина. А по света има над 450 млн. души, за които се смята, че са фенове на "Белия балет". Ето защо от маркетинг отдела разработват глобална програма за лоялни привърженици. Именно за тях е предназначена картата "Мадридиста". Макар и да не ти дава правото да се сдобиеш с абонамент, тя ти осигурява предимство при купуването на билети, пуснати в свободна продажба. Освен това имаш отстъпка в официалните фен-магазини на тима, както и при ползването на услуги, предоставени от някой от спонсорите на отбора.
Така например привържениците може да си направят по-евтина резервация на самолетни билети за "Флай Емирейтс" – авиокомпанията, която вече плаща по 70 млн. евро на сезон, за да бъде генерален спонсор на "Реал". Днес карта "Мадридиста" имат около четвърт милион души от 180 страни, а годишните приходи на европейския шампион от този проект възлизат на 6 млн. евро. Няма значение в Испания или по света – мадридската маркетинг машина работи на пълни обороти.