Може да е само игра, но за Методи Шуманов това е най-великата игра. Авторът пише за футбол, football и fußball, включително и по страниците на „Гардиън”, FourFourTwo и 11Freunde. Тази година е част от магистърската програма „Спортен маркетинг” към университета на „Реал” Мадрид, даваща ексклузивен достъп до кухнята на един от най-богатите клубове в света...
Когато преговаряме с нови клиенти, не е достатъчно само да им кажеш: „Ние сме „Реал” Мадрид, най-големият клуб в света, затова трябва да подпишете с нас.”
С тези думи Бегоня Санс, маркетинг директор на Кралския клуб, открива двучасовата си лекция за бизнес стратегията на европейския шампион.
Да, трите спечелени трофея от Шампионската лига в последните четири години със сигурност действат като магнит за спонсори, официални партньори и рекламодатели. Но почти неограничената финансова мощ на английската Висша лига, гарантирана с договора за телевизионни права за близо 7 млрд. евро, както и клубове със свръхбогати собственици като ПСЖ, карат „Реал” да задвижи всяко болтче на своята собствена маркетинг машина.
Приходите на клуба за сезон 2016/2017 са 675 млн. евро, като близо половината от тях (48%) идват от спонсорски договори и продажба на фенартикули. Отделно, в дните, в които няма мачове, „Сантяго Бернабеу” привлича повече посетители (2,5 млн. души годишно) в сравнение с 30-те домакински срещи на сезон с участието на Кристиано Роналдо и съотборниците му (2 млн. души).
„Ние знаем, че хората така и така ще дойдат на стадиона, за да гледат „Реал” – разяснява Бегоня Санс – затова насочваме усилията си към периодите, в които няма футболни мачове. Работим с много туроператори, които водят туристи от цял свят, също така организираме бизнес конференции. Предлагаме възможност дори за галавечеря на терена. Миналата година имаше над 200 корпоративни събития на „Бернабеу”.
Въпреки огромния приток от посетители, от „Реал” са наясно, че още не са разгърнали пълния си маркетинг потенциал. Действайки на принципа за Мохамед и планината, „кралете” разработват проект за клубен музей на колела, който ще обикаля различни точки на света, показвайки част от забележителната колекция от трофеи. Обиколката най-вероятно ще стартира следващата пролет, а фаворит за първа спирка е австралийският град Мелбърн. В клуба не са се отказали и от идеята за тематичен увеселителен парк в Азия, която беше актуална преди няколко години.
Но всички в „Реал” са наясно, че в наши дни дигиталният свят е този, който разкрива необятни бизнес възможности. Днес европейският шампион може да се похвали с над 275 млн. последователи в най-популярните социални мрежи – „Фейсбук”, „Инстаграм” и „Туитър”. Само на територията на Мексико, например, клипове, публикувани от клубните профили в различните платформи, са гледани над 100 млн. пъти. Подобна аудитория е мечта за всеки спонсор...
А как изглежда бъдещето на футболния маркетинг? „Големите отбори се стремят все повече да предоставят ексклузивен достъп на своите фенове до кухнята. Ето, например, „Манчестър Сити” и техния стъклен тунел на стадион „Eтихад”, който позволява на привърженици да гледат как футболистите на двата тима минават покрай тях на път за терена. Всеки клуб търси своите начини да бъде уникален. Брандът „Реал” ни задължава да се стремим да сме най-добрите в нашия бранш”, категорична е Санс.