Ако трябва да сме юридически стриктни, на 7 септември бе продадена компанията Delta Topco, която държи търговските права на Формула 1. Тоест притежава правото да сключва спонсорски договори, да преговаря за телевизионните права и да получава вноските от пистите, които приемат стартовете от Гран при. За справка - през 2013 г. печалбата от Формула 1 (по данни на Forbes) възлиза на 1,7 млрд. долара. Според прогнозите сумата непрекъснато ще нараства.
Досега основният собственик на правата бе холдингът CVC Capitals, а акции държаха още няколко по-малки компании. Поетапно през 2017 г. 100% от собствеността ще бъде прехвърлена на Liberty Media - американска медийна компания, оглавявана от милиардера Джон Малоун. Засега официално тя притежава 18,7% срещу 746 млн. долара, но това е само формалност. Властта в най-популярния автомобилен шампионат вече е сменена.
Кой ще управлява спорта?
Новият президент на борда е 62-годишният Чейз Кери - изпълнителен вицепрезидент на филмовото студио "21st Century Fox" и бивш изпълнителен директор на News Corporation. Но не се притеснявайте - промоутърът Бърни Екълстоун на този етап остава в играта. Новите собственици помолиха 85-годишния британец да остане на поста изпълнителен директор още поне три години, или до края на сезон 2019. Именно тогава ще бъде подписано новото споразумение "Конкорд" и ще бъде решено нужни ли са нови промени в правилата. Тогава Бърни ще се оттегли в почивка с чиста съвест. Или пък няма - кой знае...
Какви промени да очакваме?
Новите началници вече направиха някои изявления, които обаче не бяха особено конкретни. На първо място от Liberty Media не са против отборите сами да инвестират в сериите (тоест да купят малък пакет акции). Това ще им позволи да участват при вземането на стратегически решения. Без съмнение ще се отрази положително и върху стабилността на шампионата - ако даден заводски отбор има собствен пакет, това ще намали чувствително опасността внезапно да напусне спорта.
В бъдеще не е изключено акциите на Формула 1 да бъдат пуснати на борсата. Подобни планове имаше и преди и неизменно не се осъществиха. Преди всичко трябва да бъде сключен въпросния договор "Конкорд" - споразумението между собствениците, международната автомобилна федерация (ФИА) и всички отбори за разпределяне на приходите. Очевидно е, че тимовете искат да получават повече от 50%. Освен това по-слабите тимове са недоволни, че големите получават допълнителни "исторически" бонуси, които по никакъв начин не са свързани с актуалните им успехи.
Какво ново за феновете?
Можем да очакваме, че през следващите години календарът ще включва 20-21 етапа. Новите богати претенденти за Гран при на са никак много, а някои от настоящите размишляват дали си струва да плащат тлъстите промоутърски такси (става дума преди всичко за азиатските трасета). От Liberty Media твърдят, че държат на стабилен календар и не искат да губят класически трасета. Ако новият собственик отпусне финансовата хватка, е възможно и цените на билетите да поевтинеят.
Не е никак изключено да видим един или два нови етапа в САЩ - пазар, на който Формула 1 тепърва ще воюва за позиции. Основното, което трябва да очакваме от Liberty Media, е по-активна работа с интернет аудиторията. През последните години спортът най-после стъпи в социалните мрежи, но потенциалът все още е огромен. А новите собственици определено имат богат опит в тази сфера.